۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

ماهی قرمز سفره هفت سین

این مطلب  رو من امروز بصورت ایمیل دریافت کردم. به مرور زمان انقدر همه چیز تغییر کرده که دیگه معلوم نیست اولش چی بوده من که خیلی جاها شنیدم که سفره نوروز قبلا هفت شین بوده و به مرور تبدیل به هفت سین شده حالا هر کی اطلاعات درست و کاملی در این مورد داره خوشحال میشم اطلاعاتش رو در اختیار من هم بذاره.

۸ نظر:

باران گفت...

درسته شانتمیس جان ! در اصل هفت شین بوده و نه هفت سین! و دلیلی که اینکار را کردند بخاطر وجود شراب در هفت شین بوده !!!!

ناشناس گفت...

سلام
حالاکه هر هفته میایید تورنتو و برمیگردید یک هفته هم برنامه بذارید واز صبح ساعت 10 برید به اینجا البته شنبه ها ولی قبلش سایتشو چک کنین بد نیست
http://dixieoutletmall.shopping.ca/cambridge/jsp/index_flash.jsp?mallid=dix

مسع.د - ریچموند هیل

شانتمیس گفت...

سلام
ممنون از پیشنهادتون

راهی گفت...

شانتمیس جان این اولین نوروز ما اینجاست. گفتم ازت بپرسم سبزه رو میخری یا خودت سبز میکنی؟ اگر خودت سبز کنی از کی باید دست بکار شد؟

شانتمیس گفت...

راهی جان من معمولا سبزه رو میخرم نوروز گذشته هم از بازارچه نوروزی خریدم ولی شاید امسال خودم سبز کنم
تقریبا ده روز قبل از عید خوبه که گندم رو خیس کنیم گندمش رو هم باید از ایرانیها بخریم اگر خواستین بخرین هم بازار سن لورنس تو داون تاون داره که برای خوردن میفروشه ارزونتر از بازارچه نوروزی هست

Razieh Babaeikhah گفت...

سفره هفت سین قبلا هفت شین بوده است و در آن سفره شمع و شراب و شیرینی و شهد و شمشاد و شربت و شقایق یا شاخه نبات قرار می دادند اما با سقوط ساسانیان و پذیرش دین اسلام چون شراب حرام بود از سرکه به جای آن استفاده کردند که پس از آن هفت شین به هفت سین تغییر یافت.
برخی هم به وجود هفت چین در ایران پیش از اسلام اعتقاد دارند که در زمان هخامنشیان درنوروز به روی هفت ظرف چینی غذا می گذاشتند و به آن هفت چین یا هفت چیدنی گفته می شده است.
سال نو رو به همه هموطنام در تمام نقاط دنیا تبریک می گم.

شانتمیس گفت...

راضیه جان ممنون از اطلاعاتت.
منم سال نو رو خدمت شما تبریک میگم

ناشناس گفت...

sghl ohk,ld shg k, lfhv; vhsja سلام سال نو مبارک راستش کمی گیج شدم که چطور و کجا مطالب شما را دنبال کنم موفق باشید دخمر گل را هم ببوس(مستانه)